Motorsykler til besvær
Noen har sett seg lei på opphopingen av motorsykler på Fisketorget. «Det skaper et ubergensk og fiendtlig miljø både for fastboende og turister. Dessuten har motorsykler aldri vært en del av bybildet i Bergen.» Dette har noen kommet fram til ved å studere gamle bytegninger i Riksarkivet. I tillegg har det også kommet flere negative innlegg i avisen om saken. Og som om ikke det var nok så kjenner noen en som kjenner en som nesten ble påkjørt av en motorsykkel når den uten forvarsel rygget seg ut mellom to andre, nettopp på Fisketorget. «Motoren var ikke startet en gang, og det var helt umulig å forstå at motorsykkelen skulle rulle bakover …», stod det blant annet å lese i den sjokkerende rapporten, fra en rystet bergenser som er født og oppvokst i Odda. Nå vurderer han sterkt å flytte hjem hvis det er sånn det skal være.
Så her er det altså gjort en grundig vitenskapelig analyse som bygger på; historiske bevis, hva folket mener og en 'nær døden opplevelse'.
Noen har derfor besluttet å forby denne hensettingen av motorsykler på Bergens stolthet, i nåværende form. I stedet skal det monteres tre utslippfrie, norskproduserte motorsykler langs gjerdet, innerst i Vågen. Motorsyklistene skal selvfølgelig stå bak et sperrebånd, med en sikkerhetssone på åtti centimeter, sånn at ikke ubetenksom gestikulering skal virke truende på forbipasserende. På den måten kan normale mennesker klare å snike seg forbi med sikker margin. Med en slik oppstilling kan de jo også ta et bilde av disse rebellene, med cruiseskipene dampende i bakgrunnen. Den svarte eksosen fra skorsteinene vil jo bli en flott kontrast mot den regntunge grå himmelen.
I den forbindelse søkes det etter frivillige som kan stille opp som motorsyklister, da den nåværende bermen ikke passer inn i det nye konseptet for Fisketorget. For det første er det krav til gode språkkunnskaper i engelsk, japansk og kinesisk. Du kan gjerne ha langt hår, om du er jente, men ingen må ha så kort hår at de ser ut som en skinnhead. En blond skamklipt kroppsarbeider vil derav falle utenfor den kategorien mennesker som tolereres i et utstillingsvindu for Bergen. Det er også påfallende hvor sekulært, heteroseksuelt og "hvitt" dagens mc miljø er, så muslimer fra Afrika og Midt Østen vil bli foretrukne kandidater. For så kan Bergen vise verden hvordan et naturlig motorsykkel miljø med mangfold kan bygges opp. Sertifikat eller kjøreferdigheter er helt unødvendig.
Egen transport skal ikke forekomme da du får gratis billett på bybanen for å stå på utstilling. Og du må ta bybanen til denne seansen, uansett hvor du bor, for bybanen er en suksess. Basta!
Siden man ikke kjører selv er man heller ikke bundet opp av bekledning med sikkerhetsfunksjoner. Klær av lær eller kevlar er derfor unødvendige. Det holder lenge med en strikkegenser og vadmelsbukser. Det ryktes at mange motorsyklister bruker en Islender for å varme seg, men i fare for å miste "det ekte norske" vil en Mariusgenser bli den eneste godkjente bekledningen; rød for jenter, blå for gutter.
Ryggmerke er provoserende, men det er etter grundige vurderinger – og med stor skepsis – likevel gitt tillatelse til det. Den effekten måtte dessverre være der for å gi et inntrykk av en felles identitet for gruppen. Da ingen ryggmerker for eksisterende klubber har blitt godkjent, er det blitt utformet ett helt nytt. Der skal det stå 'BERGEN' i en bue helt nederst på ryggen. I midten skal det så være et bilde av en elektrisk drevet motorsykkel inne i et hjerte, som et tegn på en uforståelige hengivenhet til et framkomstmiddel. Under skal det stå: «Men jeg kunne også tatt Bybanen». «Bokstavene skal liksom smelte inn i hjertet, som et symbol for en gryende kjærlighet over offentlige kommunikasjonsmidler ...», står det i et referat fra komiteen som har jobbet grundig med saken.
Ryggmerket skal sitte på en gul vest. Det er viktig, sånn at man ikke bare plutselig dukker opp i synsfeltet til noen. For folk uten gul vest er jo nærmest usynlige. Det påstår i hvert fall enkelte innenfor motorsykkel miljøet.
Navnet på mc klubben er fortsatt under utarbeidelse hos et designbyrå, hvor noen kjenner eieren. Det var unødvendig med en anbudskonkurranse, for de tok jobben uansett hvor mye de fikk for den, «… bare de faste utgiftene på tretusenkroner timen, per femten ansatte, blir betalt fortløpende»
På denne måten har noen tenkt å bygge opp et helt naturlig og bærekraftig motorsykkel-miljø med nullutslipp, og Bergen skal bli en rollemodell for hele verden. Hurra!
Foto og strikk: Elin Hjelting